A Torda-i orszggyls
"Mennyivel jobb eslyeink lennnek, ha a Nyugatnak a magyarrl nem ms jutna eszbe, hanem az a np, amely elsknt emelte trvnyre a hit szabadsgt, a szemly szabadsgt”
1557-ben a lutheri reformcit, 1564-ben a helvt-svjci reformtus vallsi irnyt, majd 1568-ban az unitrius vallst ismertk el.
Tordn, az orszggyls els pontjaknt, a valls gyt trgyaltk.
A vallsi trelem s a lelkiismereti szabadsg biztostsa rdekben a kvetkez hatrozatot hoztk: A prdiktorok minden helyen hirdessk az evangliumot, kiki az rtelme szerint, s a kzsg, ha venni akarja, j, ha nem, senki r ne knyszertse, az lelke azon meg nem nyugodvn, de tarthasson olyan prdiktort, akinek tantsa neki tetszik. Ezrt pedig senki a superintendensek kzl, se msok a prdiktorokat meg ne bnthassk, a religirt senki se szidalmaztassk, az elbbi konstitucik szerint. Nem engedtetik meg senkinek, hogy a tantsrt brkit is fogsggal vagy helytl val megfosztssal fenyegessen, mert a hit Isten ajndka, az hallsbl lesz, mely halls Isten igje ltal van.
J lenne ha beleivdna a magyar kztudatba, hogy ltezik egy olyan fogalom - a vallsi trelem, lelkiismereti szabadsg - melyrl unos-untalan hallhatunk a rdiban a televziban, olvashatunk a sajtban, br meglst a kzletben sajnos igen sokszor nem tapasztaljuk, melynek trvnybe iktatsval haznk nemcsak Eurpt, hanem az egsz vilgot megelzte.
Amikor mi ma a szabadsg eszmjt importljuk, ne feledjk, hogy ennl sokkal minsgibb s rtkesebb vltozata van sajt birtokunkban, amit eldeink mr rgen vallottak s megfogalmaztak. s azt ma ki tudja milyen torz formjban visszaimportljuk. Szndkosan hasznltam az idegen kifejezst.
Az 1568 janur 6-13 napjain tartott orszggylst eldeink nagyra rtkeltk. Ennek kiemelked voltt bizonytja az a tny, hogy Torda-Aranyos vrmegye s Torda vros a Millenniumra, ppen ennek az Orszggylsnek festtette meg a kor neves festjvel, Krsfi Kriesch Aladrral 1896-ban, azt a jelenett, amikor Dvid Ferenc az Unitrius Valls megalaptja, Jnos Zsigmond fejedelem s az erdlyi Rendek jelenltben kihirdeti a vallsi trelmet s a lelkiismereti szabadsgot..
Az unitrius reformcinak 438. vforduljn minden fldi kincsnl drgbb rksge szl hozznk a felolvasott bibliai versekben: mert ami az Istentl szletett legyzi a vilgot, s az a gyzelem, amely legyzte a vilgot, az a mi hitnk. rmmel tlt el, hogy egy ilyen hitnek a birtokban vagyunk mi is, amely Istentl szletett.
Ebben erst meg minket Gamlliel tancsa is az Apostolok Cselekedetei knyvbl: ami emberektl szletett elbb utbb megsemmisl, de ami Istentl szletett megmarad.
Hisszk s meg vagyunk gyzdve, hogy Isten minden embert szabadnak teremtett, szabad akarattal ruhzott fel. Pl apostol figyelmeztet a Galatai gylekezethez rott levelben: 5,13 : Mert Ti szabadsgra hivattatok atymfiai; csakhogy a szabadsg rgy ne legyen a testnek, st szeretettel szolgljatok egymsnak.
Ebben a szellemben prdiklt s tantott Dvid Ferenc, a mi nagy apostolunk s els pspknk, akinek lelke s szellemisge trelmesebb, jzusi bkessgv s a lelkeket korltlanul felszabadtv tette vallsunkat.
Dvid Ferenc mondta: Istennek kpre s hasonlatossgra, j cselekedetre jonnan teremtett emberek vagyunk, hogy Krisztus az igaz hit ltal mi bennnk lakzzk s az trvnye a mi szvnkbe beirattassk.
A hit Isten ajndka, mely hallsbl van, s a halls Isten igje ltal.
A hit szabadsg nlkl csak bilincs, a llek bilincse…
A szabadsg nlkli, bilincsbe vert llek csak pince-vilgossgban snyld szntelen virg.
A „brcre esett” fa a vilgossg fel trekszik, s gy minden mellette ll ft tl akar nni.
De egyszl magban emelkedik felfel az g fel, s nem elnyomva a mellette levket.
Dvid Ferenc lelki egynisge legszabadabb kifejldse az, amikor nem knyszert senkit elveinek elfogadsra, mert azt tartotta helyesnek, ha minden ember lelke meggyzdsnek sugallatra hallgat. A ms vlemnyen levkkel szemben pedig jzusi trelmet mutatott.
E korltlan lelki s gondolati szabadsgra s igazsgra trekv hallhatatlan szellem fensge tkrzdik vissza a tordai orszggyls hatrozatban, mely egyttal biztostja az unitrius reformci folytonossgt. Mert ami Istentl szletett megmarad, legyzi a vilgot…. S ez a mi hitnk.
Mert az unitrius reformci folyamata hallhatatlan s rk, mint az emberi szellem s llek szabadsgra val trekvse. Sajnos minden korban vannak, akik ezt a szabadsgot korltozni, st elvenni akarjk, ma mr a klnfle eljrsok s mdszerek alkalmazsval is, sokszor a szabadsgnak a jegyben s hangoztatsval. Van, aki kpes klre menni, a trvnyszkre menni a szabadsgrt. Ht ez a szabadsg meggyalzsa, amikor perelni kell rte.
Szabadsgra szlettnk, s szabad gondolkodsrt, hitrt nem kellene baj, megtorls rjen senkit, akkor, amikor hasznra akar lenni az emberisgnek, magyarsgunknak.
E nagyszer trvnynek ksznheten, mi unitriusok az elmlt 438 v sorn, arra trekedtnk, hogy gazdagtsuk egyetemes magyar kultrnkat s trtnelmnket, aminek eredmnyeknt sikerlt minden ldzs, mellzs, nehz trtnelmi krlmnyek kztt is megmaradnunk, mikzben tiszteltk s tiszteljk ma is a tbbsg hitt, mikzben tolernsak voltunk s vagyunk a mssggal szemben, de elvrjuk, hogy velnk szemben is hasonlkppen viszonyuljanak.
A vallsszabadsgot azta tbb trvny is biztostja: de a tordai hatrozat volt a sorban az els, mely ngy felekezetnek biztostotta a vallsi s lelkiismereti szabadsgot.
Ez szmunkra unitriusok szmra jelenti azt a nagyszer tnyt, hogy egyszer s kzrthet hitnk tbb mint ngy vszzadon t megtartott s megtart minket az evanglium tiszteletben, Jzus kvetsben, tovbb nemzetnkben s nem utols sorban nyelvi s vallsi kisebbsgi ltnkben. Ha kevesen is vagyunk, mert mi unitriusok soha nem a mennyisgre, hanem, a minsgre alapoztunk, - a ltszm kevs voltt minsggel lehet gyaraptani - mindig hozz tudtunk adni valamilyen rtket, nemzeti rtkeinkhez, valamint magyar alapts vallsunkkal szness s sokrtv tenni magyar kultrnkat.
"Mennyivel jobb eslyeink lennnek, ha a Nyugatnak a magyarrl nem ms jutna eszbe, hanem az a np, amely elsknt emelte trvnyre a hit szabadsgt, a szemly szabadsgt”
Dvid Ferenc mondotta, hogy: „Akiket Isten lelke megvilgostott azoknak nem szabad hallgatni, s az igazsgot sem rejthetik el”.
Ebben a Dvid Ferenci s a tordai orszggylsi szellemben, a hit, a remny s a szeretet ldott rzseivel az igazsg keressre s a szabadsg meglsre kteleztk el magunkat. Mert annl tbbet r egy trvny, minl tbbet megvalstanak belle. s minl tbbet meg lehet valstani belle, annl inkbb igazolja, hogy Istentl szrmazik s annl maradandbb lesz. men!
Lta Sndor
2006. janur 15.
|