Hrek, Cikkek. : Csky Kroly A Luca-napi szoksok hagyomnyozdsa Hont megyben |
Csky Kroly A Luca-napi szoksok hagyomnyozdsa Hont megyben
(december 13.) szoksokban, hiedelmekben, mgikus cselekedetekben az esztend leggazdagabb napja volt a Palcfldn, gy Hont megyben is. S br a Kzps-Ipoly mentn sem tartozott a ktelez nnepek kz, mgis szmon tartottk azt. St a mai napig megrzdtt egy s ms hagyomnyvilgbl.
Forrs: Gmrorszg
(december 13.) szoksokban, hiedelmekben, mgikus cselekedetekben az esztend leggazdagabb napja volt a Palcfldn, gy Hont megyben is. S br a Kzps-Ipoly mentn sem tartozott a ktelez nnepek kz, mgis szmon tartottk azt. St a mai napig megrzdtt egy s ms hagyomnyvilgbl.
A nvadval kapcsolatos npi adatok igen ellentmondsosak: hol boszorknyknt, hol pedig valamifle szentknt emlegetik Lcit. Szemlye egyszer fnyhoz, msszor ksrtet alakjban szerepel. Alakja teht a nphitben ketts: egyrszt kapcsolatos a legendabeli Szent Lucval, msrszt a boszorknyszer, ront nalakkal, lucaasszonnyal, aki ezen az jszakn az emberek s llatok krt okozhatja.1
A legenda szerint Szent Lcia keresztny hitrt halt vrtanhallt. Az V–VI. szzadban lt, s Siracusa legelkelbb csaldjbl szrmazott, szzknt s vrtanknt szmontartott hlgyet lltlagos vlegnye, egy pogny fi vdolta bosszbl a br eltt. A lny ugyanis nem akart frjhez menni, s ezrt az ifj hiba vrt a gazdag hozomnyra. Sajnos, a br elrendelte, hogy emiatt Lcit nyilvnoshzban gyalzzk meg. Legendja alapjn a szembetegsgben s vaksgban szenvedk, a bnbn utcank s a varrnk patrnusa lett.
A Gergely-fle naptrreform eltt (1582) az esztend kzepnek is tartott legrvidebb naphoz – amely a tli napfordulnak is kezdnapja volt – gazdag, pogny elemeket is tartalmaz szoksanyag kapcsoldott, melyek sok-sok tilalmat, elrst, jslst tartalmaztak.
A reggeli „luczs”
A Kzps-Ipoly mentn s a Brzsny tjkn az e napi szoksok kzl szinte napjainkig l a reggeli luczs. Egykor az iskols gyermekek mr a hajnali rkban megkezdtk szoksos falujrsukat. Volt ahol ketten, msutt tbben is jrtak egy csoportban. Minden hzhoz elmentek: szerencst, b termst, ldsos szaporodst kvntak, ezutn pedig leheveredtek a fldre. Nagycsalomjn versmonds kzben a luczk a kezkben lv, sprgra kttt kt kulcsot rztk, csrgettk. Ezrt ltalban nhny fillrt, almt vagy dit kaptak. Aptjfaluban egy patkt s egy vasat tartottak a kezkben, azokat tgettk egymshoz.2
A luczs ltalban a legtovbb l npszoksaink egyike volt az Ipoly mente legtbb falujban. Az tvenes vekben mg sok helyen hzaltak ilyenkor a fiatalabb figyermekek. Egyes kzsgekben – pldul Kelenyn – azonban mg napjainkban is elfordul, hogy Luca unoka. 2003-ban tdik osztlyos ipolyfdmesi tanulm, Bodzsr Balzs iskolba jvet eltt az apai s az anyai nagy-szlknl luczott, az albbi verset mondta el, melyet mr rgebben tanult Bodzsr Sndor (1937) nagyapjtl:
„Act hoztam kteknek,
Cin legyen tnyrjok,
Cin legyen kanjjok,
Cin legyen villjok!
Bornyas legyen tehennyek,
Csik legyen lovok,
Fias legyen asszonnyok!
Tykok, ludak j tojjonak,
Annyi verem bzjok legyen,
Mint az gen a csillag,
gy heverjenek a tykok e!”
A jkvnsgokat tartalmaz versikkkel, br azok tbb helyen azonosak vagy hasonlak, mgis rdemes bvebben foglalkoznunk. A fent kzlt fdmesi ksznthz is hasonlt a kelenyeiek, akik szintn azt kvntk, hogy a gazdasz- szony ednyei ne trjenek, eveszkzei psgben maradjanak. Kvntk tovbb a szaporodst is. Erre, meg a termkenysg biztostsra irnyult tbbek kzt fldre heve-redsk is:
„Act hoztam kteknek,
Cin legyen tjjok,
Cin legyen kanjjok, villjok!
A tehenek bornyazzonak,
A disznk malacozzonak,
Az asszonyok fiazzonak!
Annyi verem bzjjok legyen,
Mint gen a csillag!
A tykok meg igy heverjenek, e!”
Az ltalam lejegyzett szveg (melyet annak idejn mg n is mondogattam) rszben megegyezett azzal, amit Manga Jnos 1941-ben gyjttt szlfalumban. Feljegyzseibl az is kiderl, hogy a XX. szzad els vtizedeiben mr virradatkor mentek luczni a figyermekek. „Rendesen hrom-ngy gyermek jr egytt, akik minden hzba bemennek (jabban csak rokonokhoz), dicsrtesskkel ksznnek.” Fldre heve-redskrt aszalt gymlcst, dit, esetleg pnzt kaptak.3
A fentiektl kicsit klnbztt a pereszlnyiek kszn-tje, br lnyege ennek is ugyanaz volt. A jkvnsgokat magam is lejegyeztem, de itt most a falu szlttnek, Manga Jnosnak gyjtst tesszk kzz:4
„Vas legyen fazekatok,
cin legyen tlatok,
lom legyen kanalatok,
csikzzon meg a lovatok,
bornyazzon meg a tehenetek,
malacozzon meg a diszntok!
Adj Isten gazdnak bort, bzt,
gazdasszonynak tykot, ldat,
menyecsknek egy kas gyereket!
Igy heverjenek a tykok e!”
A gyerekek itt hajnali mise utn indultak „lucznyi”, hogy „sokat tojjanak a tykok s heverjenek”. Ksznt-jkrt dit, mogyort, aszalt gymlcst vagy pnzt kaptak.
A demndi gyerekek Luca reggeln mondott szvegt is Manga Jnos jegyezte le:
„Aclt hoztam magoknak,
Cin legyen kanaljok,
Cin legyen tnyrjok,
Bornyazzon meg tehenjek,
Csikzzon meg lovok!
Gazdasszonynak fia legyen,
Igy heverjenek a tykok e!”5
Percsnyben is korn reggel mentek a gyerekek luczni. Az iskolsok kszntjnek bsgvarzsol tredkt Diszegi Vilmos jegyezte le 1962-ben:
„J reggelt.
Csiks legyen a lovok,
malacos a disznjok,
borjas legyen a tehenje,
j tojsak legyenek a tyukok,
meg j heversek legyenek a tyukok meg a ludak.”6
A Luca-napi kszntszveget sok helyen nekelve adtk el. A Magyar Npzene Trban olvashatjuk pldul a kemenceiek nekszvegt, mely gy hangzott:
„Cin lgyn tljok, vas lgyn fazkjok,
lom lgyn kanaljok, hizs lgyn a lovok,
borjas lgyn tehenjk, htas lgyn disznjok!
A gazdnak bort, bzt, gazdasszonynak tykot, ldat,
a jnnak szp mtkt, a legnynek azon szernt!
Igy heverjnek a kjttt tykjai!”7
Tsn ugyancsak nekeltk Luca-napi kvnsgukat a gyerekek:
„Aclt hoztam kenteknek,
cin legyen tljuk,
vas legyen fazekjuk, lom legyen kanaljok!
Adj Isten gazdnak bort, bzt,
gazdasszonynak egy kas gyereket!”8
Sikerlt egy nekes Luca-napi kszntt felgyjtenem 2003-ban Skadra Jzsef (1916) szetei adatkzlmnl is. Els rsznek tredkt kzlm az albbiakban:
„Cin legyen tnyrtok,
lom legyen fazekatok,
Vas legyen kanltok.
Amennyi tnyrtok,
Annyi jnykrtk.”
A fentiektl klnbzik az a trfs szvegkzls, melyet Felstron gyjtttem 2004-ben Cselk Rozlia (1925) volt uradalmi cseldlnynl:
„Luca, Luca ma vagyon,
Elcsszktam a fagyon.
Azrt jttem nlatok,
Pr koront aggyatok!
Ha nem adtok, meghaltok,
Rm marad a hzatok.”
Az evanglikus szlovk kzsgben, Felspribelen a gyerekek szintn kora reggel indultak luczni. Ksbb mr csak a rokongyermekek, az unokk jrtak. Az utcn menet kzben felvettek egy nagyobb kvet. Azt az asztal al tettk, majd elmondtk a napi kszntjket. k is az aclt emlegettk; azt kvntk, hogy ne trjenek az ednyek, b terms legyen a szlben, a rteken s mezkn. Kvntk ezenkvl az asszonyok termkenysgt is:
„Cencere, cencere,
doniesol som vm ocele,
aby sa vm hrnce, misky nelmali,
e aby ste mali na vinice vea vna,
na lke vea sena,
na poli vea itka,
a e ak z kozuba trba,
gazdina by ostala do roka hrub.”
(2004. Mria Celengov-trihov, 1946)
A Luca napi szvegeket elemezve Dmtr Tekla emlti, hogy azokban egy dmonikus nalak jelenik meg, az az asz-szony, akitl az ember s az llat szaporodsa fgg. Ezrt kvnjk a gyermekek, hogy „bornyas legyen” a tehn, „csiks legyen” a l, „malacozzon” a diszn, „tojsak” legyenek a tykok, ldak; az asszonyok „fiazzanak”, s „egy kas gyerekk legyen”. Ez utbbi Ipolykeszin gy hangzik: „a gazdasszony alatt legyen egy filkas gyerek”.
Ugyancsak Dmtr Tekla rja, hogy L. Kretzenbacher eurpai sszefggsben vizsglta a Luca-napi ksznt szokst, s megllaptotta, hogy a gazdasszonyoknak szl mondka ugyan a baromfi s ms hzillatok szaporodst clozza, m a szvegek trfs-erotikus rszleteket is tartalmaznak, melyek nem nclak, hanem mgikus hatsak.9
A Kzps-Ipoly menti kszntket vizsglva megllapthatjuk, hogy azok szintn tbbfle kvnsgot, clzst tartalmaznak. Az acl emlegetse pldul („Act hoztam kteknek”) akr a tz, a fny jelkpe is lehet. Gondoljunk csak az acl s a kovak csiszolta tzre. A cin, az lom, a vas („Cin legyen tjjuk, / Cin legyen kanjjok, villjok!”) az er jelkpe, s arra utal, hogy a gazdasszonyok ednyei ne trjenek, eveszkzei psgben maradjanak.10
Az Ipoly bal oldaln teleplt hontiak mondkja az emltetteken kvl a szerencss prvlasztst kvn sorokat is magba foglalja. A Manga Jnos lejegyezte szveg gy hangzik:
„Hever legyen a tykjok, ldjok,
bornyazzon meg a tehenjek,
csikzzon meg a lovok,
fiazzon meg az asszonyok, vas legyen fazekok,
cin legyen tnyrjok!
A lnnak szp mtkt,
a legnnek azok szerint.
Dicsrtessk az r Jzus Krisztus!”11
A prvlasztsra egybknt tallunk utalst a fentebb idzett szvegekben is. A kemenceiek pldul csaknem azonos a hontiakval, de felbukkan a prvlaszts-kvnsg a szeteiek versben-nekben is:
„Amennyi tnyrtok,
annyi jnykrtk.”
Valsznleg a j szerelmi letet, az ldsos szaporodst kvntk biztostani mgikus cselekedetkkel a percsnyi gyerekek is, amikor a fldre nttt di kz heveredtek.12
A lucz fiknak termszetesen mindentt rltek a hzak laki. A frfi vagy fi elsknt val rkezse ugyanis szerencst hozott a hzra. Sok helyen ezt mg ma is gy tartjk. A hiedelem szerint ha asszony volt az els ltogat, akkor a kvetkez esztend nyara „lds nlkli” maradt: a tykok nem tojtak, s nem is hevertek meg. Az asszonyok korai ltogatsnak azrt sem rltek, mert ebbl arra kvetkeztettek, hogy egsz vben trni fognak a tnyrok.13 Egy 2001-bl szrmaz percsnyi adat szerint: „Mn reggel az-zal kezddtt, hogy jaj, nehogy asszony gyjjn be a portra, mer’ akkor egsz vbe’ nem tojnak a tykok.”14
Jsl-varzsl hiedelmek s praktikk, elrsok s tilalmak
Kztudott, hogy Luca napjhoz szmos tilalom, elrs, szerelmi s idjsls is fzdtt. A szban forg terleten tilos volt pldul e napon a varrs, „mer’ akkor bevarrtk vna a tykok seggit”, s nem lett volna elg tojs. Ugyancsak tiltottk a tkmagtrst, nehogy trjenek a tnyrok a kvetkez vben.
Ha valaki Luca napjn fonni prblt, azt azzal riogattk, hogy: „Luca majd bevetyi orsjt a kemencbe.” Az albbi adatkzlst Ipolyfdmesen jegyeztem le az 1970-es vek vgn: „Trtnt eccer, hogy Luca estjjin valamellyik asszony a faluba’ font, oszt Luca bedobott neki az ablakon vagy a krtn egy zsk kendert. Azt mind meg klltt neki ott fonnyi. Ht azta oszt nagyon ftek ettl.”15 Azt is mondogattk, hogy a fonnak Luca „bevetyi az orsjjt a kemencbe”. A fons tilalmnak megszegse Percsnyben hasonl bajt okozott volna, mint a varrs: „Luca napjn nem fontunk, mert befontuk a tykok seggit, s nem tojtak.”16
vakodtak a kenyrststl is, merthogy ilyenkor „Luca rt a laptra, oszt sszenyomta a kenyeret”. Ehelyett lepnyt kellett neki stni.17 A berneceiek a termse.18
A lugzs tilalmval kapcsolatban ipolynyki adatkzlmnl jegyeztem le a kvetkezket: „Valamikor egy asszony Luca napjn lugzott. Oszt az ugy kv maradt, hogy mindg csurgott neki a lugzb’ a lg.”19
A lugzs miatti kvvlsrl mr hiedelemvilgunk jeles kutatja, Ipolyi Arnold is rt Magyar Mythologijban. Az ltala lejegyzett „sznti eset” gy trtnt: „Hontban a szn-ti hvz forrsok kzt lthat egy lugzkatlan alak szikla, fltte ll ember alakkal, alla pedig knkves forrsvz bugyog el; a rege szerint Luca napjn a szoks ellenre lugzott egy kommasszony, szomszdja ltta, megbotrnkozott, s r kilta: hej kommasszony, mit lugoz ki Luca napjn! Mg a Luca megj, felelte a msik, meglugzom n addig. De alig-hogy kimondta, mris kv vlt lugzjval egytt.”20
Bernecn azrt nem volt szabad Lucakor mosni, mert a vz vrr vlt.21 Percsnyben aki ilyenkor mosott, annak megfjdult a szeme.22
A klcsnadst szintn tiltottk. Ha valaki mgis klcsnkapott valamit, az „elvitte a szerencst” is. Bernecn a tejesgazdk ilyenkor az aznap fejt tejet sem adtk el, mert akkor elvittk volna a szerencsjket is.23 Ugyanitt nem lehetett baromfit se vgni Lucakor, mert akkor egsz vben pusztult volna a jszg. Tiltottk a favgst is, mert a balta szintn kv vlhatott. Percsnyben akkor dgltt volna a baromfi, ha a ltogat a sparherthoz „drgldzik”. A „kaj-dszs” itt azrt volt tilos, hogy a tykok „ne tojjanak szt”.24
A fenti tilalmakkal szemben ajnlatos volt viszont nhny elrs betartsa. A fosztst pldul azrt javasoltk, hogy a tykok a kvetkez vben „j sztrepjjnek, sokat tojjonak”. Percsnyben azt mondogattk, hogy ha ilyenkor fosztanak, „kinyitjk a tykok seggit”. Valaminek a bontst is azrt ajnlottk, hogy jobban „sztbontsk a tykok seggit”. Ugyancsak a tykok jobb tojkpessgt segthette el a forgcshords a „favgattuskrl”. Pereszlnyben a szomszd favgatjrl lopott forgcsot hasonl cllal tettk a tyklba. A szalma tykok al helyezse a szomszd kazalbl Percsnyben azt segtette el, hogy „a szomszd haszna is oda menjen”. A lpatkbl kiszedett sarat is tykok al helyeztk, hogy azok jobban megheverjenek. A tojst kalapbl kellett a tyk fszkbe tenni, hogy sok kakas legyen.
A j tojshasznot vltk biztostani azltal is, ha a zskokat szjjel felfel akasztottk fel, vagy a szemetet a gazdasz-szony al sprtk.25 Bernecn a hziasszony Luca napjn dit dobott a hz minden sarkba, hogy jl heverjenek a tykok. A gazdasszony ugyanitt ilyenkor lefekszik az asztal mell, hogy sok kotlsa legyen. Reggel a hz asszonya sznavonval „megkeveri” a tykokat, hogy a jv vben tbbet tojjanak.26 Ha a Luca-napi tojst ugyanitt a tyk alatt hagytk, akkor az jobban meglt. Percsnyben ha Lucakor kimostak, akkor a tykok jl tojtak. Ugyancsak ebben a reformtus faluban „korn reggel a nagy kerkkt lncot krbe tertettk”, s abba tettk a bzt, hogy a tykok ne tojjanak szt. A Diszegi Vilmos gyjttte imnti adatot mg nekem is sikerlt felgyjtenem 2001-ben. St adatkzlmtl azt is megtudtam, hogy a mgikus cselekedetet napjainkban is vgzi: „Luca-napkor lncba’ etettk a jszgot, baromfit. Letettk a nagy kerkkt lncot, s akkor abba tette mindig nagyanym az ennivalt, hogy sszetartsanak, ne menjenek szt az llatok. Ezt mg n is megcsinlom mg most is.”27 Hasonlkpp vlekedett egy msik itteni adatkzlm is: „A tykokat meg, kevertek ssze mindenfle lelmet – kukorict, bzt, rpt – egy nagy vkba, oszt abb etettk Luct karcsony bjtjig minden nap. Vt ollyan nagy kerekkt lnc, aztat ugy krbe iztk, oszt abba adtuk nekik, hogy nehogy szt menjenek.”28
A nprajzi szakirodalom szerint a mai magyar nphitben szerepl Luca valamifle anyaistenn lehetett, aki a ni munkt ellenrzi, a szaporodst prtfogolja. Azrt az a sok munkval kapcsolatos, elssorban pedig a ni munkra vonatkoz (moss, fons, foszts, lugzs stb.) megannyi jsls s tilalom, melyekrl a fentiekben szltunk rszletesebben. S azrt a szaporodst clz mgikus cselekedetek s trgyak gazdag trhza, az ezeket ksr varzsszvegek vltozata.
A Luca napjhoz ktd hzassgjslsok valsznleg Szent Lcia alakjval, szzessgvel is sszefggnek, ahogyan az idjslsok is kapcsolatba hozhatk a fnyvltozsokkal, a termszet talakulsval, a j termssel stb.
A szerelmi jslsok kzl az Ipoly mentn valamennyi megkrdezett adatkzl emlkezett pldul a „cdulzs-ra”. A lnyok paprszeletekre fineveket rtak, s gombcba tettk azokat. A gombcokat forr vzbe dobtk, majd azt, amelyik elsknt feljtt a vz sznre, kikaptk, s megnztk a benne elhelyezett cdult, illetve az arra rt finevet. Ez jelentette ugyanis a lny jvendbelijnek a nevt.
Egy msik esetben a kvncsi lnyok a paprszeleteket egyenknt a tzbe dobtk. Csak az utols cdult hagytk meg, mert az arra rt finv jelentette a lny jvendbelijnek keresztnevt.
Pereszlnyben a lnyok 12 paprszeletre rtak fineveket. A Luct kvet napokon ezekbl dobtak egyet-egyet a tzbe. Az utolst meghagytk, mert az rejtette a jvendbeli nevt.29
Bernecn a kvncsi lny Lucakor frfinadrgot tett a feje al, s akivel lmodott, az lett a frje. Ugyanitt a lnynak dlben ki kellett szaladnia az udvarra a mkosgaluskval, s amilyen nevt ott a ntlen frfiak kzl megltott, olyan nev lett jvendbelije.30
Tbb helyen gyakoroltk a kazalverst, illetve az esztri-rzst. Ha Bernecn e mvelet kzben a szalmakazalbl rozsszalma esett ki, akkor szegnylegny, ha pedig bza- szalma, akkor gazdaglegny vette felesgl a lnyt.
Percsnyben a „cdulzs” sszetettebb mvelett jegyezte le 1962-ben Diszegi Vilmos. Ezt kzlte vele az e-gyik adatkzl: „Kis gldineket fztnk, ahny vesek voltunk, annyit. Oszt rtunk cdulra neveket, azt beletettk. Bedobtuk a fazkba, azt emelik elbb fgytt, kanlval kikaptuk, azt megnztk, hogy milyen nv van benne. Azt ha nem tetszett, vrtunk, hogy gyjjn fl msik is. Azt megnztk. Ha teccett, kimentnk az uccra, hogy gyn-e olyan nev vagy nem. Ha nem gytt, azt montuk, hogy nem igaz, hogy ilyen nev lesz a frjnk.”
A piros alma is egyik eszkze volt a jslsnak Percsny-ben. Ugyancsak Diszegi gyjtsbl ismert az albbi adatkzls: „Nagymamm monta, hogy Luca napjn reggel jomra karcsony bttye reggelig minden nap egy harapatot /eszik/ egy piros almbl. s karcsony bjtyi reggel kill a kisajtba, s akkor megeszi, ami megmarad alma. Azt amillen nev ember vagy legny gyn arra, ollan nev lesz az ura.”31
Vannak adataink az esztrirzssal s az almaevssel kapcsolatban Kelenyrl is. 1941-ben Manga Jnos jegyezte le, hogy itt „Lucakor az esztrit is rztk. Akinek pk esett a ktnybe, arra azt mondtk, hogy juhsz vagy kansz lesz az ura.” Ugyanitt „A lenyok Luca napjtl karcsonyestig minden nap beleharapnak egy piros almba, aztn a leny karcsonyestjn ezzel az almval sztlanul megy az jfli misre, s tkzben a maradkot megeszi. Amilyen nev frfi szltja meg kzben, olyan nev lesz a frje.”32 A hiedelem szvssgt mutatja, hogy az idzett adatkzlshez hasonlt az 1980-as vek kzepn mg nekem is sikerlt lejegyeznem szlfalumban. Igaz, mindez mr csak az emlkezet szintjn maradt meg: a mgikus cselekedetet nem vgeztk, a hiedelem gy funkcijt vesztette.
Mint emltettk, a karcsonyi nnepkrbe tartoz Luca napja alkalmas volt az idjslsra is. A Luct kvet tizenkt nap idjrsa alapjn pldul a kvetkez v hnapjainak idjrsra jsoltak. Ipolynyken tbbek kzt gy mondogattk: „Ha az els nap mongyuk esett, akkor janur is esss lett. Ha a msogyikon fujt a sz: akkor a februr is szeles vt. A harmagyikon ha hideg vt, akkor mcius is ollyan lett. Oszt gy tovbb.”33
Bernecrl Kocsmros Lszl gyjttt idjslssal kapcsolatos anyagot: „Ha a Luca utni napokban, pl. 7 napig esett a h, akkor 7 hnapban lesz h.”34
Luca estje – zajkelts, alakoskods
Luca estje a nphit szerint mindenekeltt a boszorknyoknak volt kedvez idpont. Mr Mikszth Klmn is rt szlfaluja boszorknyos Luca-estjrl. A j palcok Galandn asszonyom cm elbeszlsben tbbek kzt ezt olvashatjuk: „A juhszbojtrok hozzfogtak a Luca-szk faragshoz, a kocsisok keresztet pingltak fokhagymval az istll-ajtkra, a gonosz boszorknyok hatsa ellen, mi gyerekek pedig remegve nztk: hogyan esteledik s mint ve-szik t az jt hatalmukba a tzes sepr szrnyetegei.”35 Az rdgk orsja cm elbeszlsben meg a falu egyik boszorknynak Luca-napi jelensrl gy r: „A zgolds most mr egsz ervel kitrt az zvegyasszony ellen s megindult a falusi pletyka, hogy Luca napjn fekete kutya alakjban lttk bandukolni a temet fel, mskor meg ldd vltozott s a hzak, pajtk tetejn stlt s ggogott.”36
Manga Jnos rta 1939-ben: „Luca estje valsgos nnep a palcoknl.” Napnyugta utn mindenkinek otthon kellett lennie. A kansz ilyenkor tlklt, kolompolt, os-torval pattogott az utcn, akrcsak Gmrben a 15-16 ves suhancok.37
Vannak zajkeltsre vonatkoz adataink az egykori Hont megye tbb kzsgbl is. Bernecebartiban Luca napjn pldul a kansz vgigtlklte a falut, hogy a krt szavra kikergesse a dgt. A Luca-napi tlkls itt egszen az 1930-as vek vgig szoks volt. A kansz ezrt pnzt is kapott.38
A reformtus Boriban Luca elestjn lmpagyjtskor a gyerekek lncokat csrgettek, vasdarabokat vertek ssze az utcn. A psztorok ostorral pattogtak, trombitltak s dudltak-tlkltek „Luca emlkezetre”.39 Hasonlkpp cselekedett Luca estjn a kzeli Demnden (katolikus falu) is a kansz. Pattogott s tlklt is az utcn, a figyermekek pedig lncot csrgettek s kolompoltak,40 hogy a rossz szellemek elhagyjk a hzat.
A tvolabbi Mtraszeln a fik s a lnyok este Lucnak ltztek: egyms ruhjt ltttk magukra, sorra jrtk a hzakat, „megsuprltk” a lakkat, meszelvel drzsltk a falakat. A fehrleples alakoskodsra a Nyitra megyei Kolonban is sor kerlt, mshol a legnyek ilyenkor kicserltk a portk kapuit, a gazdk szekert sztszedve a padlsra vittk stb. Az utbbihoz hasonl trfkra egykor vidknkn is sor kerlt, s halvnyan emlkeztek az alakoskodsokra is.
rdekes Luca-napi szoksrl olvashatunk Gyrffy Gyrgyn 1952-ben Vmosmikoln gyjttt recens anyagban. Az asszonyok december 13-i „pinczsrl” kzl adatokat a kutat. Az asszonyok itt Lucakor „heverni” jrtak a pincbe. „Asszonyok mentnk csak. 5-6 sszefogott. Egyik pincbl ki, a msikba be. Tnctunk, danoltunk. Forralt bort ittunk, cukros bort. Vt aki hevert, bergott. Ugy is mondtuk »luczni«.”41
A Luca-napi antropomorf maszkos alakokkal Ujvry Zoltn is foglalkozik egyik ktetben. A jelmezes Luca-asz- szony kapcsn az albbiakat rja: „A fehr leples alakoskodk mind a Krpt-medencei, mind ltalban az eurpai npek hagyomnyban nagyfok hasonlsgot, st, egye-zst mutatnak. (...) A katolikus szentknt emlegetett maszkos alak sokkal rgibb mltra tekint vissza, mint a keresztnysg elterjedse Eurpban. A tli ciklus »pogny« maszkos alakoskodi krbl maradt fenn, felruhzva keresztnyi vonsokkal.”42
A boszorknyok kultusza – fokhagymzs, lucaszk ksztse
A fentiekben mr emltettk, hogy Luca napja a boszorknysg kedvez idpontja volt. Rszben a zajkelts is ezzel kapcsolatos: a boszorknyok elleni vdekezs egyik formja valjban.
Manga Jnos rta 1930-ban, hogy hajdan „a falu reg- asszonyai a Luca estjt teljesen a boszorknysg kultu- sznak szenteltk”. Hittek ugyanis a boszorknyok ltezsben meg azoknak a gazdasgban val hasznos s krtkony „kzremkdsben”.43 Nem is csoda, hisz Hont megye e- gyik szabad kirlyi vrosban, Korponn 1675-tl 1744-ig 18 boszorknypert trgyaltak, s lltlag itt gettk el Magyarorszgon az utols boszorknyt is.
Luca estjhez mg a harmincas vekben is egsz sor misztikus szertarts fzdtt. Az llatok fejt pldul fokhagymval drzsltk be, hogy a boszorknyok meg ne rontsk azokat. De bekentk az istll ajtajt is, elje pedig hamut szrtak, hogy a macska kpben ott jrt boszorkny nyomait felszedhessk.
Mieltt a hz npe lefekdt volna, mindenkinek meg kellett ennie egy gerezd fokhagymt. s sszeszedtk a sep-rket is, hogy a boszorknyok ne nyargalhassanak azokon Szent Gellrt hegyre.
Kelenyn a hz ablakaira meg az lak ajtira fokhagy-mval keresztet „rtak”, hogy „a gonosz szellem azokon be ne menjen”. A bvs szerrel egyms homlokt is bedrzsltk.
Pereszlnyben is fokhagymagerezddel „drzstk” az lak s a hz ajtajt, mikzben ezt mondogattk: „zd el, Isten, hzunk tjr’ az rdgt!” A gazdasszony a hz lakinak homlokra keresztet vetett a fokhagymval, hogy „a gonosz llek ne vegyen ert azokon”.44
Fokhagymval drzsltk Bernecn is az ajtkat meg az asszonyok homlokt, hogy a rossz szellemek elmenjenek. Ugyanitt Luca napjn az regek (akik 50 ven felliek voltak) bekentk a szemldkft fokhagymval, hogy a boszorknyok be ne mehessenek a laksba.45
A kzeli reformtus Percsnyben „Az reg Mestra kansz mondta, hogy Luca estjn meg karcsony bjtye es-tjn visszakzbl fokhagymval keresztet kell hzni az is-tllajtra kvlrl. Akkor nincs ereje a boszorkasgnak.” Az reg Mestra egybknt nem a falubl val volt, csak ide jtt kansznak.46
Az asszonyok, st a frfiak egy rsze is e napon a boszorknysgnak ldozott, hisz december tizenharmadika a tudomnykapsnak is alkalmas idpontja volt. Sokan Luca jjeln nem aludtak, mert igyekeztek a szomszd teheneit titokban megfejni. A tejet aztn elvittk a kereszttra, ahol ceremnik kzt krtk a boszorknyokat, hogy a megfejt tehenek tejt is sajt tehenktl fejhessk ki legkzelebb.
Ipolykeszin Luca jjeln a kereszttra ment „az egyik boszorka nszasszonya is, hogy is ollyan legyen. Oszt lttk is tet ottan a lucaszkr’ macska meg nyl kpibe’.” A kelenyei Benk Istvn arra emlkezett, hogy szlfalujban, Felstron Koncz Sndor igskocsis Luca-napkor fiatal legnyeket vitt a kereszttra, hogy tadja nekik tudomnyt, s aztn k is tuds kocsisok lehessenek. A legnyek jfltjban mentek a kijellt helyre, vittk magukkal ostoraikat is, s kzben ersen csattogtattk azokat. A keresztton a kocsis egy krt rajzolt a fldre, annak a kzepbe fekdtek az „inasok”. Hirtelen elaludtak, majd az reg g paprdarabokat doblt a levegbe. Mikor a fiatalok felbredtek, nagyon megijedtek, s szaladtak volna valamennyien hazafel. A gazda azonban nem engedte ket. jfl utn egy rig a kr kzepn kellett maradniuk. Kzben „keresztet hagyigtak magokra”, majd a kocsis azt mondta: „Most mn elmehettek, mer mn kocsisok lettetek.”47
A tudomnyszerzsrl Diszegi percsnyi gyjtsben is olvashatunk: „Vt az reg Koc bcsi, az kansz vt, a Lenktl tanta ezeket a boszorknysgokat. Mennyen el vle jjel 12 rakor a kemencei templomb’, de vissza ne nzzen. A kt hvejkujjt szorjja a markba. Oszt ollyan nagy zrgs, csattogs volt utnuk, mintha egy szzad katonasg ment volna utnuk. De mindig azt mondta: vissza ne nzzen! Mikor a kemencei templomh rtek, a templom aj-th, ott mn mentek ollyan llatok, oroszlnyok, vaddisznyk, meg ollyan nagyszarv bikk. s a szjukon ugy gytt ki a lng! Oszt onnan mentek a temetbe. Kilenc srr kilenc-fle virgot meg f mark fldet minden srr, oszt azon az jjelen 9 temetben voltak. Ugy ki vt merve a fradsgtl. Oszt hazagyttek. Mg azon az jjelen kimentek a kereszt-utakra, oszt mondta neki, vgjon ollyan csipkevesszt, olyan hajtst, ami abba az vbe ntt, azt kerekijjen magnak avval egy krt. Akarmifle llat megy oda, ne engeggye maghoz, mert mentek mindenfle llatok. Mer hogyha maghoz enged valakit, akkor kivgzik. A kemencei templomba azrt mentek, mer onnan loptak szentelt vizet. Avval rontottak. Avval rontottak, amit a temetbl hoztak. s avval a vesz- szvel vdte magt. Mer akkor tanulta.”48
December tizenharmadikra npnk hiedelemvilgban jellemzbb volt a boszorknyok elleni vdekezs meg-annyi praktikja, mgikus cselekedete. Fontosnak tartottk azt is, hogy a boszorknyokat felismerjk, valami mdon felfedezzk. Ennek egyik hatsos eszkze volt a lucaszk. A „kszl, mint a Luca szke” szlst jl ismertk a Kzps-Ipoly mente kzsgeiben is. A „smlihoz” hasonl tmltlan szk, amely a „boszorknyfelfedezs” egyik eszkze volt, december 13-tl karcsony bjtjig kszlt. Naponta vgeztek rajta valamilyen munkt. jfli misekor aztn erre lltak r, hogy „meglthassk a falu boszorknyt”.
Pereszlnyben a lucaszk kilencfle fbl kszlt: kkny-, borka-, jvor-, krte-, som-, jegenyefeny-, akc-, cser-, s rzsafbl. Szget sem lehetett beletni, az kek bkkfbl voltak kifaragva. Miutn rlltak s meglttk a boszorknyt, a lucaszket nyomban elgettk. Ha nem ezt tettk volna, a hiedelem szerint „csudra elvertk vna kt a boszorknyok”.
Ipolyvarbn a lucaszk tulajdonosnak mkot is kellett magval vinnie az jfli misre, hogy hazafel ezt gyorsan sztszrhassa. Ellenkez esetben „sztszaggattk vna ket a boszorknyok”. Kisn Bado Julianna (1908) meslte ezzel kapcsolatban az albbi trtnetet 1984-ben: „Az reg Bacsa csint ollyan lucaszket, oszt melltta, hny boszorka van a faluba’. A szket aztn a templomajtba tette, de nem vrta be a mise vgit. Elment, sztszrta a mkot. ppen hogy az ajtjn bert, a hideg kitrte, mer mn elkaptk vna a boszorkk. Aszontk neki, hogy ksznd Istenednek, hogy hazart’.”49
Percsnyben a szket Luca napjn kezdtk csinlni. Karcsony bjtjig minden nap csinltak rajta valamit. Az utols nap jflkor, aki btor volt, kilt r a keresztton, s vrta, hogy lovagolnak a boszorkk. A szket itt szerelmi jslsra is hasznltk. A legnyek „karcsony bjtyin kiltek a hz elejibe, amilyen nev ment arra n, ollyan lett a felesgk”.50 Ebben a faluban a mai napig megrzdtt egy lucaszk, melyet a nprajzi killtson lthatunk.
Bernecn is hasonlkpp kszlt a lucaszk, mint Percsnyben. Lvn azonban katolikus falu, itt is az jfli misre kell elvinni. Ott r kell lni, s akkor ksztje azt ltja, hogy „a boszorkk hogyan akarjk elhurcolni a plbnos urat s azt is, aki a lucaszket ksztette. Felkapjk a Luca szkt, s hozzk kifel a ksztjvel egytt. Ezt azonban csak az ltja, aki a szket ksztette. Ha az illet nincs felk- szlve erre, akkor a boszorknyok kihurcoljk s jl elnspngoljk” – mondta az egyik adatkzl Kocsmros Lszlnak. Egy msik adat szerint: „Elviszik a szket az jfli misre s mg egy tarisznya mkot is. Otthon ez alatt az id alatt g a kemencben a tz. A szket a legny elviszi az oltrhoz, rtrdel, s megltja a rossz szellemeket. Ezok re rohannak. Szalad haza a szkkel, s kzben a hta mg szrja a mkot. A rossz szellemek kapkodjk a mkot. Az illet szalad haza, a szket bedobja a kemencbe. Ahogy a szk elg, a rossz szellemek ereje is megsznik.”51
A fenti adatkzlsekbl ltjuk, hogy a Kzps-Ipoly mentn a lucaszket elhelyezhettk a hz eltt, a kereszt-ton vagy a templomban is. Az utbbi helyen ltalban az aj-tban lltak r, vagy az oltr kzelben trdepeltek a szkre. A felfedezsnek termszetesen ms mdjai is lehettek. Manga Jnos emlti, hogy a Palcfld tvolabbi teleplsn, Mikfalvn a Szent Antal-szobor tjkn ltek a lucaszkre a kvncsiskodk. m aki arra rlt, afelett egy nagy malomk forgott, s kzben azt sgta neki valaki, hogy keljen fel, mert a k resik. Persze nem volt szabad mozdulnia sem, mert ha gy tett volna, a boszorknyok nyomban elvittk volna.
Karancsbernyben a lucaszken l tenyervel takarta arct, s ujjai kzt nzett az oltr fel. Ott aztn megltta a gonosz asszonyokat.
Luca gazdag hagyomnyanyagval: mgikus cselekedeteivel, hiedelmeivel, elrsaival s jslsaival sokig s sz-vsan tartotta magt npnk hitvilgban. Tredkei jl gyjthetk ma is: szmon tartjk a vele kapcsolatos babonkat; itt-ott a nagyszlk megtantjk unokikkal a termkenysg- s kszntket is.
JEGYZETEK
1 Ttrai Zs. – Karcsony-Molnr E. 1997. 174.
2 Csky K. 1987. 23.; 2000. 11.
3 Manga J. nprajzi gyjtse, 1941. Nprajzi Mzeum EA 508. 1.
4 Csky K. 1987. 24..; Manga J.: EA 506. 6.
5 Manga J.: EA 907. 3–4.
6 Diszegi Vilmos gyjtse, 1962. Nprajzi Mzeum EA 7072. 22.
7 Magyar Npzene Tra II. Budapest, 1953. 345. sz. 380–381.
8 uott. 346. sz. 381.
9 Dmtr T. 1974. 126.
10 Csky K. 2001. 174–175.
11 Manga J. 1979. 90.
12 Erre vonatkoz adatokat kzl Diszegi V. is. 1962. EA 7072. 28.
13 Csky K.. 1987. 26.
14 Sajt gyjts (Bugri Jzsefn Bernyi Eszter /1934/)
15 Csky K. 1987. 26.
16 Diszegi V. 1962. EA 7072. 27. l.
17 Csky K. 1987. 26.
18 Kocsmros Lszl gyjtse. Nprajzi Mzeum EA 14775. 1.
19 Csky K. 1987. 26.
20 Ipolyi A. 1854. 118.
21 Kocsmros L., EA 14775. 1.
22 Diszegi V. 1962. EA 7072. 9.
23 Kocsmros L. EA 14775. 1.
24 Diszegi V. 1962. EA 7072. 27.
25 Csky K. 2001. 166–167.
26 Kocsmros L. EA 14775. 2–3.
27 Sajt gyjts. Bugri Jzsefn Darnyi Eszter /1934/
28 Sajt gyjts. Csenki Istvnn Kocz Erzsbet /1919/
29 Csky K. 1987. 30.
30 Kocsmros L. EA 14775. 1.
31 Diszegi V. 1962. EA 7072. 29–30.
32 Manga J. gyjtse, 1941. Nprajzi Mzeum EA 508. 1.
33 Csky K. 1987. 30–31. l.
34 Kocsmros L. EA 14775. 3.
35 Mikszth Klmn . n. 176.
36 Mikszth Klmn 1968. 655.
37 Manga J. 1939. 211–242.; Ujvry Z. 1999. 190.
38 Kocsmros L. EA 14775. 2–3.
39 Manga J. 1939.; U: EA 903. 1.
40 Manga J. EA 907. 3.
41 Dr. Gyrffy Gyrgyn 1952. EA 26816.
42 Ujvry Z. 1997. 295.
43 Manga J. 1930/50.
44 Csky K. 1987. 27–28.
45 Kocsmros L. EA 14775. 2.
46 Diszegi V. 1962. EA 7072. 6.
47 Csky K. 1987. 29–30.
48 Diszegi V. 1962. EA 7072. 4.
49 Csky K. 1987. 28–29.
50 Diszegi V. 1962. EA 7072. 3–4.
51 Kocsmros L. EA 14775. 3–4.
IRODALOM
Csky Kroly
1987: Hallotttok-e mr hrt? Bratislava
2000: Aptjfalu. Komrom
2001: A Kzps-Ipoly menti palcok npi hiedelemvilga. Dunaszerdahely
Dmtr Tekla
1974: A npszoksok kltszete. Budapest
Ipolyi Arnold
1854: Magyar Mythologia. Pest.
Magyar Npzene Tra II. Budapest, 1953
Manga Jnos
1930: Luca estje a falusi np babons hitben. Ht
1939: A visszatrt Felvidk nprajza. Budapest
1979: Palcfld. Budapest
Mikszth Klmn
. n.: sszes Mvei 9. Budapest
1968: sszes Mvei 10. Budapest
Ttrai Zsuzsanna – Karcsony Molnr Erika
1997: Jeles napok, nnepi szoksok. Harmadik kiads. Budapest
Ujvry Zoltn
1997: Npi sznjtkok s maszkos szoksok. Debrecen
1999: Folklr az rdgi ksrtetekben. Debrecen
|